سروای تی

سرور مجازی و بررسی 3 نوع آن

سرور مجازی

آیا تا به حال برای راه اندازی سایت و کسب و کار آنلاین خود به سوالاتی از قبیل اینکه برای سایت من کدام میزبانی وب مناسب است ؟ ایا هاست لینوکس خارج خریداری کنم یا مثلا هاست ایران خرید کنم ؟ یا شاید گزینه های دیگری هم برای ما پیشنهاد شود مانند سرور مجازی .

ما در این نوشته میخواهیم بصورت خیلی ساده و دوستان شما را با این مفاهیم آشنا کنیم و در آخر برای انتخاب بین خوب و خوبتر به شما هما انتخاب درست یعنی خوبتر را بگیم .

سرور مجازی چیست ؟

سرور مجازی یا همان VPS که مخفف عبارت Virtual Private Server میباشد بخشی از یک سرور اختصاصی بزرگ با منابع و سخت افزار بالا میباشد که با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی این منابع به قطعات کوچک تقسیم میشوند و در اختیار کاربران و مصرف کنندگان قرار میگیرند.

محل سرور مجازی کجاست ؟

حال که با عبارت سرور مجازی آشنا شدیم و فهمیدیم این سرور مجازی بر چه اساسی ساخته میشود باید به این سوال پاسخ دهیم که مکان این سرورها کجاست ؟

شاید شما هم خیلی این عبارات را شنیده باشید که سرور مجازی آلمان یا سرور مجازی آمریکا یا سرور مجازی فرانسه و یا حتی سرور مجازی ایران و جاهای مختلف .

خب این عبارتها از کجا می آید ؟ همان طور که در بالا گفتیم سرور مجازی بر روی سرور اختصاصی ساخته میشود سرور اختصاصی نیز یک سرور یا همان سیستم بسیار قدرتمند است که تمام فایلها و همچنین تمام پردازش ها را بر عهده دارد.

این سرور اختصاصی باید در جایی امن و سرد نگهداری شود که 24 ساعته روشن هست و نیاز دارد 24 ساعته به اینترنت متصل باشد و برق هم بدون قطعی براش در جریان باشه . مطمئن همچین سیستمی در خانه نمیشه نگهداری شود و نیاز به تجهیزات زیاد و قدرمتندی دارد این جاهایی که این تجهیزات رو فراهم میکنند و سرورهای اختصاصی را در آن نگهداری میکنند دیتاسنتر نام دارند.

دیتاسنتر ها هم به تبع در سراسر جهان گسترده هستند و هر کشور در بخش خصوصی یا حتی دولتی اقدام به ساخت دیتاسنتر میکند . پس وقتی سرور اختصاصی که داریم به عنوان نمونه در آمریکا نگهداری شود و سرورهای مجازی که ساخته شده روی این سرور را سرور مجازی آمریکا میگویند.

همچنین مثلا یک سرور اختصاصی فرانسه که در فرانسه نگهداری میشود و سرورهای مجازی ما روی آن ساخته شود را سرور مجازی فرانسه میگوییم .

سرور اختصاصی هتزنر المان
نمایی از یک دیتاسنتر واقعی در آلمان دیتاسنتر هتزنرhttps://www.hetzner.com/

مجازی ساز

vmware
سرور مجازی و بررسی 3 نوع آن 9

در ادامه بحث سرور vps به این مرحله که این سرورهای اختصاصی چگونه مجازی سازی میشوند یا به زبان ساده تر چگونه این سرور های مجازی ساخته میشوند؟

برای ساخت این vps ها نیاز هست که ما روی سرور اختصاصی یک مجازی ساز (Virtualization) نصب کنیم وظیفه مجازی ساز هم تقسیم منابع سرور اصلی به منابع دلخواه ما هست .بدین ترتیب که بعد از تهیه سرور اختصاصی ما روی ان بجای نصب ویندوز یا لینوکس یک سیستم عامل به عنوان مجازی ساز نصب و با استفاده از آن میتوانیم اقدام به ساخت سرور مجازی کنیم.

مجازی سازها هم انواع مختلفی دارند که شرکتهای مختلف اقدام به عرضه آن میکنند که در زیر نام چند مجازی ساز را برای آشنایی بیان میکنیم

VMWARE OpenVZ Microsoft Hyper V Citrix Xen KVM

هر کدام از این مجازی سازها معایب و مزایایی دارند که معمولا شرکتهای هاستینگ از دو مجازی ساز معروف kvm و مجازی ساز VMWARE استفاده میکنند .

مزایا و معایب یک سرور مجازی :

vps هم مانند خیلی از سرویسها میتواند برای کارهای شما مفید یا غیر مفید باشد باید طبق نیاز خود آن ها را بسنجیم و انتخاب دقیقتر را انجام دهیم تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنیم و بتوانیم کسب و کارهای خود را به سبک عالی مدیریت کنیم

مزایایه یک vps

  • منابع اختصاصی نسبت به موارد مشابه مانند هاست
  • فضای مختص خود شما که وی پی اس های دیگر نمیتوانند در آن تاثیری بگذارند
  • امکان دسترسی روت یا ادمین به سرور مجازی
  • هزینه مناسب نسب به سرور اختصاصی
  • نصب سیستم عامل و نرم افزارهای دلخواه
  • ارتقاء راحتری نسبت به سرور اختصاصی دارد مثلا رم رو تنها در چند دقیقه میشود ارتقاء داد

معایب یک vps

  • هزینه آن در قیاس با هاست اشتراکی بالاتر هست
  • مدیریت آن نیاز به دانش برنامه نویسی دارد
  • نیاز هست برای امنیت آن کانفینگهای خاصی را انجام دهید

انوع سیستم عاملهای سرور مجازی

میتوان وی پی اس را به 3 نوع سرور مجازی ویندوز , سرور مجازی لینوکس , سرور مجازی میکروتیک تقسیم کرد که در زیر برای هر کدام توضیح مختصر و جامع بیان میکنیم.

vps لینوکس

سرور مجازی لینوکس
سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی لینوکس سروری هست که سیستم عامل آن یکی از توزیع های لینکس هست مانند centos – ubuntu و موارد دیگر . این نوع سرورها مناسب برای سایتهایی هست که زبان برنامه نویسی آنها مانند PHP هست .

معمولا برای مدیریت هاستینگ این نوع سرورها از پنلهایی مانند سیپنل و یا دایرکت ادمین استفاده میکنند . برای استفاده از این پنلها نیاز هست که لایسنس آنها خریداری شود . این پنلها هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند.

پنل رایگان هم وجود دارد که میتوان روی سرورلینوکس نصب و استفاده کرد مانند وب پنل این پنل در بین پنلهای هاستینگ رایگان استیبلتر و امکانات خوبی ارائه میدهد

vps ویندوز

ویندوز هم که یکی از نام آشناترین سیستم عامل است و امکان نصب ویندوز سرور بر روی سرور مجازی وجود دارد . از سرورهای ویندوز میتوان با استفاده از ریموت دسکتاپ بصورت گرافیکی به آن متصل شد و دقیقا مانند ویندوز خانگی از آن استفاده کرد .

سرور مجازی ویندوز
سرور مجازی ویندوز

همچنین امکان وب گردی و نگهداری فایلها و ماورد دیگر میتوان از سرور مجازی ویندوز بهره گرفت . این سرورهای ویندوز هم مانند سرور مجازی لینوکس امکان ارائه خدمات هاستینگ را در خود جای دادند طوری که با نصب پنلهای مدیریت هاستینگ میتوان هاست ویندوز ارائه داد و این هاستها مناسب سایتهایی میباشند که زبان برنامه نویسی آنها بر پایه ASP . NET میباشد.

از پنلهای پولی هاستینگ ویندوز میتوان به پنل قدرتمند plesk اشاره کرد و از پنل رایگان هم میتوان websitepanel را نام برد که رایگان هست.

vps میکروتیک

جای دارد در بین سیستم عاملهای سرور مجازی میکروتیک را هم نام ببریم . میکروتیک بر پایه لینوکس نوشته شده و برای استفاده به عنوان روتر و موارد مشابه مانند کنتل پهنای باند از آن استفاده میشود.

سرور مجازی میکروتیک
سرور مجازی میکروتیک

تا اینجا با سرور مجازی و کاربردهای آن آشنا شدیم اما حال برای ما این سوال به وجود خواهد آمد که چه سروری برای من مناسب است ؟ ویندوز یا لینوکس ؟

برای جواب دادن به این سوال با در نظر گرفتن موارد بالا توضیح کوتاهی برای شما بیان میکنیم . اگر شما برای خرید سرور مجازی منظور استفاده ازآن برای کارهای هاست برای سایتهایی مانند وردپرس یا اسکریپت اختصاصی با زبان php و یا به منظور هاست دانلود و یا یادگیری موارد امنیتی و پیدا کردن باگها هستید سرور مجازی لینوکس برای شما مناسب است.

و اما اگر برای ریموت به سرور با محیط گرافیکی وب گردی نگهداری فایلها دانلود فایلها و مدیریت آنها اینکریپت و یا میزبانی وب سایتهایی با زمان ASP.NET هستید برای شما مناسبترین سرور مجازی همان vps ویندوز هست

سرور مجازی ابری چیست؟

سرور مجازی ابری به خصوص سرور مجازی ابری خارج مواردی هستند که ما در این متن اطلاعات مفید و مسمر ثمری پیرامون آن ها ارائه داده ایم، به طوری که در پایان به پاسخِ پرسش سرور مجازی ابری چیست و چه ویژگی هایی دارد، خواهید رسید.

امروزه تقریباً همه ی کسب و کار های اینترنتی از سرویس هایی مانند وب سایت، ایمیل و میزبانی برای شروع و همچنین گسترش فعالیت های خود استفاده می کنند. استفاده از میزبانی های اشتراکی یکی از راه های موجود است، اما اگر وب سایت شما از قابلیت هایی استفاده می کند که میزبانی ها آن را بر روی سرور های اشتراکی فعال نمی کنند، اگر منابع رم و دیسک بیشتری نیاز دارید، اگر نیازمند دسترسی های خاصی روی سرور می باشید و یا قصد کنترل کامل محیط میزبانی خود را دارید، سرور مجازی ابری خارج بهترین گزینه است.

فلذا وی پی اس ابری علاوه بر ایجاد شرایط مذکور دارای ویژگی های بسیار زیاد دیگری است که هر کسی را ترغیب به تهیه ی آن می کند.

سرور مجازی ابری
سرور مجازی ابری

ویژگی های جذاب وی پی اس ابری

  • سرور خارج ابری در مقایسه با سرور های اختصاصی مستلزم پرداخت هزینه بسیار مقرون به صرفه تری است.
  • سرور مجازی ابری خارج به سرعت راه اندازی می شود، به گونه ای که به محض خرید سرویس می توانید سیستم عامل را نصب کرده و از آن استفاده کنید.
  • در این سرور می توانید به همه ی نرم افزار ها، فایل ها و تنظیمات دسترسی داشته باشید و تغییرات لازم را اعمال نمایید.
  • محیط سرور کاملاً ایزوله است و عملکرد کاربر ها و سرور های دیگر بر روی آن تاثیر نمی گذارد.
  • فرایند بهره مندی از این سرور ها شباهت زیادی به سرور های فیزیکی دارد و می توان از قابلیت های مشابهی بهره مند شد.
  • مراحل نصب و راه اندازی سرور خارج ابری سهل، سریع و قابل فهم است.
  • و …

دلایل خرید vps

کاربرانی که اقدام به خرید vps می کنند، تصور می کنند که این سرور یک سرور اختصاصی است و آن ها اقدام به خرید سرور اختصاصی کرده اند. در حالی که اینطور نیست. نرم افزار های مجازی سازی وجود دارند که یک سرور را به چند سرور مجازی تقسیم می کند.

از دید کاربرد یک سرور اختصاصی است. به عنوان مثال یک ماشین را در نظر بگیرید که با توجه به نیاز کاربران به چند تکه تقسیم شده است و هر تکه در اختیار یک کاربر قرار گرفته است.

از این نظر که هر کسی در سرور براساس نیاز خود از امکانات استفاده می کند می تواند بسیار بهینه باشد. کاربر در این شرایط فقط براساس نیاز خود از سرور بهره مند شده و بر همان اساس هزینه پرداخت می کند.

سرور مجازی
سرور مجازی

مزایا و معایب خرید Vps

در ظاهر و از دید یک کاربر از یک سرور اختصاصی استفاده می کند، به همین خاطر است که عده ای بر این عقیده هستند که خرید vps نسخه اقتصادی VDS است. برای آن دسته از افرادی که قصد خرید سرور اختصاصی را دارند اما ترجیح می دهند هزینه کمتری را پرداخت کنند، خرید vps بهترین انتخاب است.

به عبارتی دیگر کاربران می توانند از امکانات یک سرور اختصاصی استفاده کنند اما به صورت محدود تر و کوچکتر که همین سبب کاهش هزینه شود. کاربران می توانند نوع سیستم عامل اختصاصی و مجزا خود را بر روی سرور داشته باشند. سرور vps برای هر دو طرف سود آور است.

کاربر با پرداخت هزینه کمتر می تواند یک سرور اختصاصی داشته باشد و فروشنده با خرید یک سرور اختصاصی و تقسیم کردن آن به سرور های کوچک هزینه کمتری پرداخت می کند. به عبارتی فروشنده به جای خرید چند سرور اختصاصی یک سرور اختصاصی را خریداری می کند.

سرور vps بر اساس نرم افزار مجازی سازی که از آن استفاده می شود منابع را تقسیم بندی می کند. گاهی برخی از منابع به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می گیرد اما در برخی موارد منابع به صورت اشتراکی در اختیار کاربران قرار می گیرد. دو نکته مهم وجود دارد که باید در هنگام خرید vps به آن ها توجه کنید.

  1. نوع نرم افزار مجازی سازی که تاثیر بسیار در خرید vps توسط کاربران می گذارد.

منابعی که به صورت اشتراکی در اختیار کاربران قرار می گیرد. در برخی مواقع منابع اشتراکی می تواند مشکلاتی را به وجود آورد

سرور مجازی ssd چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی حافظه های قبلی کنار گذاشته شده و از حافظه های  بروز تری برای نگهداری اطلاعات استفاده شد. یکی از این سرورها که به مرور زمان رایج شد،  سرور مجازی  ssd  بود. این حافظه به مرور جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرد و میزان محبوبیت آن از نمونه های دیگر بیشتر شد.  سرور مجازی  ssd  به صورت مجازی نیز وجود دارد.

شما به راحتی می توانید از یک  سرور مجازی  ssd مجازی استفاده کنید و اطلاعات خود را در آن ذخیره کرده و از آن ها حفاظت کنید. سوالی در این جا مطرح خواهد شد که واقعا تا چه اندازه می توان به  سرور مجازی  ssd  اطمینان کرد و تا چه زمانی از این سرور می توان استفاده کرد؟

در پاسخ به سوالات بالا باید بگوییم که  سرور مجازی  ssd قابلیت بسیار زیادی دارد و کاملا سرور قابل اطمینانی است. این سرور بیشتر برای کاربردهای خانگی مناسب است و اگر قصد دارید از ان برای کارهای اداری استفاده کنید، باید در کنار نوع دیگری از سرور، آن را مورد استفاده قرار دهید.

مهم ترین علت استفاده از  سرور مجازی  ssd  در کنار سرورهای دیگر می تواند قیمت بالای آن باشد که برای سازمان های اداری  صرفه اقتصادی نخواهد داشت. برای مصارف شخصی هم بهتر است از  سرور مجازی  ssd  به صورت ترکیبی با حافظه HDD استفاده شود.

علت این مساله می تواند بالا بودن قیمت آن و تحمیل هزینه های سنگین بر  خانواده ها باشد. در رشته های گرافیکی میزان فضای لازم برای ذخیره تصاویر و اطلاعات بسیار زیاد می باشد و برای ذخیره این اطلاعات نیاز به فضای زیادی است. بنابراین برای ذخیره آن ها باید از حافظه کافی استفاده شود. برای این منظور استفاده از فضای ذخیره سازی ssd بهترین راه حل موجود می باشد.

سرور مجازی SSD
سرور مجازی SSD

تفاوت سرور مجازی SSD با سایر سرورهای مجازی

 سرعت  سرور مجازی  ssd  بسیار بالا بوده و نسبت به نمونه های دیگر سرعت عمل بالاتری را دارا می باشد. میزان عملکرد و بازدهی این سرور در سطح بسیار بالایی قرار دارد. میزان سرعت و عملکرد سرور  HDD نسبت به این سرور در سطح پایین تری قرار دارد اما از نظر میزان قیمت بسیار مناسب تر است و خرید آن کاملا توجیه اقتصادی دارد.

بهبود سرعت و عملکرد سیستم کامپیوتر های شخصی توسط این سرور به خوبی انجام می گیرد و برای این امر گزینه بسیار مناسب تری نسبت به سرور HDD می باشد. فرایندی که در این سرورها انجام می گیرد بسیار شبیه به فلش مموری ها و کارت های حافظه می باشد.

USD تغییر شکل یافته و بروز شده در حقیقت همین ssd می باشد. کارکرد این سرورها شباهت هایی با هم دارا می باشند اما کاملا شبیه به هم نیستند. تفاوت هایی را می توان بین این دو سرور پیدا کرد و از نظر کیفیت ssd در موقعیت بهتری قرار دارد.

احتمال ضربه دیدن این درایوها بسیار کم می باشد و میزان مصرف این درایو ها بسیار پایین بوده و  برای مصارف گسترده ای به کار برده می شود. امنیت ssd  نسبت به سایر سرورها بالاتر بوده و در محدوده بالایی قرار دارد.

چگونه سرور مجازی خریداری کنیم ؟

تا الان اطلاعات خوبی به دست آوردید و کاملا سرور مجازی را شناختید و فهمیدید که چه سرور مجازی مناسب شماست و چه کاربردهایی دارد پس حالا آماده اید تا سرور مجازی را خریداری و از آن استفاده کنید .

وارد یکی از لینکهای زیر بشید و در آن صفحه پکیجهای مختلفی را خواهید دید یکی را بر حسب نیاز خود انتخاب کنید و آن را سفارش دهید. اما اگر یروری که مدنظر دارید در پکیجهای ارائه شده وجود نداشتن خیلی راحت با پشتیبانی تماس بگیرید و مشخصات خود را اعلام کنید تا سرور مجازی با مشخصات درخواستی شما ارائه شود

سرور مجازی آلمان دیتاسنتر هتزنر

سرور مجازی فرانسه با ای پی هایی از کشورهای مختلف

سرور مجازی آمریکا

سرور مجازی نیمه اختصاصی

خرید سرور مجازی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *